آرشيو خبر صفحه اقتصادی داخلی
امتیاز مثبت 
۰
 
Share/Save/Bookmark
حساب شرکت های هواپیمایی بدهکار بسته شد
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۹
«حساب بدهکاران را می‌بندند»! این اولین اظهارنظر مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پس از مسدود شدن حساب ایرلاین‌های بدهکار بود.
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: حاضر به افشای نام ایرلاین‌هایی که حسابشان بسته شده و میزان رقم برداشت شده از حساب‌ها نشد اما اعلام کرد که این وضعیت به دلیل انباشته شدن بدهی در زمان نامشخص بودن میزان بدهی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رخ داده است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ایرلاین‌ها هزینه سوخت مصرف جاری خود را به موقع پرداخت می‌کنند، افزود: افزایش میزان بدهی‌های معوق ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مربوط به زمانی است که رقم دقیق بدهی مشخص نبود و در این میان اختلاف‌نظر بر سر میزان بدهی وجود نداشت اما در حال حاضر ایرلاین‌ها به دنبال توافقاتی که با شرکت پخش انجام داده‌اند سعی در پرداخت این بدهی‌ها دارند.


دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی در ادامه با اشاره به مطالباتی که برخی ایرلاین‌ها از دولت دارند، اعلام کرد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی شرایط سختی دارند و ۶۰ درصد هزینه‌هایشان به صورت ارزی است. به این جهت نمی‌توانند جوابگوی هزینه‌ها باشند. در این میان در دهه ۵۰ قیمت بلیت هواپیما حدود ۱۲۲ دلار بود که اکنون این رقم به ۴۰ دلار رسیده است که عدم نابرابری هزینه‌ها و درآمد، ایرلاین‌ها را تحت فشار قرار داده است.اسعدی‌سامانی با تاکید بر اینکه ایرلاین‌ها به هیچ وجه به دنبال عدم پرداخت این بدهی‌ها نیستند، افزود: ایرلاین‌ها تمایل به پرداخت بدهی دارند اما متاسفانه وضعیت نقدینگی به آنها اجازه این کار را نمی‌دهد.


لازم به ذکر است، تعلل شرکت‌های هواپیمایی در پرداخت بدهی حدود ۹۰۰ میلیارد تومانی‌شان موجب شد حساب برخی از شرکت‌های هواپیمایی مسدود شود.


به گفته مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بدهی شرکت‌های هواپیمایی از سال ۹۲ تاکنون، ۶۲درصد افزایش یافته به طوری که بدهی این شرکت‌ها از ۵۳۷ میلیارد تومان در سال ۹۲ به حدود ۹۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است.این گزارش حاکی است براساس آخرین آمار ارایه شده شرکت هواپیمایی ماهان با ٣۴٨ میلیارد تومان رکورددار بیشتر بدهی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و پس از آن شرکت هواپیمایی آسمان با ٢۵٣ میلیارد تومان، شرکت هواپیمایی ایران ایر(هواپیمایی جمهوری اسلامی) با ٢٢٠میلیارد تومان و همچنین شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با ۵۴ میلیارد تومان از جمله دیگر شرکت‌های بدهکار به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند.این میزان بدهی ۹۰۰ میلیارد تومانی حاکی از آن است که شرکت‌های هواپیمایی مسافربری به تعهدات خود نسبت به تسویه بدهی‌های سنواتی خود عمل نکرده‌اند در حالی که براساس قانون شرکت ملی پخش باید مطالبات دریافتی از آنها را به خزانه دولت واریز کند.


در گذشته قرار بود روند فزاینده بدهی شرکت‌های هواپیمایی به مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بابت سوخت‌گیری از طرف نهادها و ارگان‌هایی همچون سازمان تعزیرات پیگیری شود تا بدهی این شرکت‌ها هر چه زودتر پرداخت شود اما پیگیری‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های هواپیمایی تنها بخش کوچکی از بدهی خود را پرداخت کردند.اخیرا مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده‌اند به دنبال وصول مطالبات شرکت ملی پخش از شرکت‌های هواپیمایی از طریق سازمان‌های مختلف هستند و به تازگی نیز حساب‌های بانکی شرکت‌های هواپیمایی بدهکار از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی مسدود شده است.با این شرایط تنها بخش اندکی از بدهی‌های سنواتی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پرداخت، شده است.اگرچه مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معتقد هستند فعالیت شرکت‌های هواپیمایی باید در هر صورت ادامه یابد اما از قطع سوخت‌رسانی به این شرکت‌ها به‌عنوان یک گزینه مطرح در صورت عدم تسویه بدهی این شرکت‌ها نام می‌برند.


گزینه‌ای که دو سال قبل یک بار توسط مسوولان وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اجرا و منجر به پرداخت بخش اندکی از بدهی شرکت‌های هواپیمایی به مجموعه شرکت پخش شد.
د
منبع : جهان صنعت
کد: 302596