آرشيو خبر صفحه اقتصادی داخلی
امتیاز مثبت 
۰
 
Share/Save/Bookmark
تغییرمکانیزم تعیین قیمت خودرو
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۹
سخنگوی دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در حالی راهی ایران خودرو شدند که در حاشیه بازدید از خطوط تولید، از تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری خودروهای داخلی صحبت به میان آمد.
تغییرمکانیزم تعیین قیمت خودرو
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: آن‌طور که خبر می‌رسد، کمیته‌ای به‌منظور بررسی روش‌های قیمت‌گذاری خودرو در دولت تشکیل شده و قرار است انواع مکانیزم‌های تعیین قیمت مورد بررسی قرار گیرد. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، خروجی تصمیمات کمیته موردنظر می‌تواند به معنای حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری باشد و درنتیجه زمینه آزادسازی بازار خودرو فراهم شود.


دو سه روزی است که فعالان صنعت خودرو شال و کلاه کرده و یک به یک راهی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شوند تا حال و احوال این روزهای دومین صنعت بزرگ کشور را برای مقامات بالادستی خود شرح داده و اگر شد، از کمک‌های مادی و معنوی دولت برخوردار شوند. این در حالی است که دیروز، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت راهی ایران خودرو شد تا ضمن بازدید از خطوط تولید این شرکت، نشان دهد خودروسازی تا چه اندازه برای دولت مهم است و در اولویت قرار دارد. گویا حضور سخنگوی دولت در ایران خودرو، در ادامه مراودات چند روز گذشته خودروسازان و مسوولان دولتی بوده و اتفاقی خوش‌یمن برای دو خودروساز بزرگ کشور به حساب می‌آید، چه آنکه نوبخت هنگام خداحافظی، خبرهای خوشی را به آبی و نارنجی‌های جاده مخصوص داده است.

رکود، نوبخت را به جاده مخصوص برد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اما در حالی دیروز به ایران خودرو رفت که به اعتقاد کارشناسان، عامل اصلی حضور وی در بزرگ‌ترین خودروساز ایران، رکود حاکم بر بازار خودرو کشور است.


دو، سه ماهی می‌شود که رکودی سنگین بر سر بازار خودرو کشور سایه انداخته و از پس قهر مشتریان، خزانه خودروسازان آب رفته و انبارهایشان پر شده و به تبع آن، تولیدشان نیز کاهش یافته است. از آن سو، شکل‌گیری کمپین «خودرو نخرید» نیز قوز فروش خودروسازان کشور را بیش از پیش پایین آورد تا غول‌های جاده مخصوص با بحرانی جدید مواجه شوند. مجموعه اتفاقات رخ داده، سبب شد خودروسازان که تازه در مسیر بازگشت به روزهای طلایی تولید قرار گرفته بودند، ترمز کرده و از سر ناچاری (به‌دلیل کاهش فروش)، تیراژ خود را پایین بیاورند. آن طور که خبر می‌رسد، این روزها تیراژ خودروسازان از روزی پنج هزار دستگاه به کمتر از دو هزار دستگاه رسیده است، آن هم در شرایطی که «خودروسازی» یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی کشور طی سال ۹۳ به حساب می‌آید. گویا دولت نیز که اهمیت خاص این ماجرا (کاهش تولید خودرو و نقش منفی آن در رشد اقتصادی) را درک کرده و از همین رو به‌دنبال یافتن راهی است تا جلوی کاهش تیراژ خودروسازان را بگیرد. به‌عبارت بهتر، دولت نمی‌خواهد «رشد اقتصادی» را به عنوان یکی از امتیازات مثبت خود، به واسطه آسیب دیدن خودروسازی، از دست بدهد؛ بنابراین به‌دنبال راهی برای جلوگیری از افت تولید است. در این شرایط، دولت نماینده‌اش را راهی ایران خودرو کرده تا با سنجش شرایط، راهکارهای لازم را برای عبور صنعت خودرو از بحران تقاضا و پایان دادن به قهر مشتریان، ارائه دهد. دیروز البته علاوه‌بر سخنگوی دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع و ایران نیز میهمان ایران خودرو بودند تا آنها نیز به نوبه خود از بحران و ر